به گزارش قدس آنلاین، امین نوری در یک گفتوگوی رادیویی با تأکید بر ضرورت استفاده مناسب از ایام تعطیلات نوروزی پیش رو برای توسعه گردشگری داخلی از طریق افزایش میزان سفرها، از حذف کالای سفر از سبد مصرفی تعداد بسیاری از خانوارها به دلیل مشکلات و مسائل اقتصادی خبر داد و ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص مبنا و نحوه محاسبه آمارهای رسمی در زمینه میزان سفر، خواستار توجه جدی به الزامات حوزه سفر بهویژه در برهه زمانی تعطیلات نوروزی پیش رو شد.
وی با اشاره به در پیش بودن ایام نوروز و بحث سفرهای نوروزی گفت: در زمینه مقوله سفرهای ایام عید نوروز در حقیقت باید به عنوان مثال بگوییم که با شرایطی مواجهیم که به نوعی دقیقه نود و وقتهای اضافه و حتی ضربات پنالتی را پشت سر گذاشتهایم و هماکنون تنها توپ آخر را در اختیار داریم.
این کارشناس گردشگری با بیان اینکه متأسفانه عقب افتادن از زمان به یک روال عادی و نوعی اپیدمی در برنامهها و مناسبات حوزه گردشگری کشور تبدیل شده است، بیان کرد: در جریان برگزاری مسابقات جامجهانی و حتی سفرهای دوران بعد از کرونا نیز این معضل را مشاهده کردیم که در حالی که عملاً سفرها شروع شده بود امر برنامهریزی و مدیریت سفرها عقب افتاده بود و در واقع عقبتر حرکت میکرد.
حذف سفر از سبد بسیاری از خانوارهای ایرانی
نوری با ابراز تأسف نسبت به این حقیقت تلخ که همچنان سفر یک عنصر غریبه و مهجور در سبد بسیاری از خانوارهای ایرانی است، تصریح کرد: عمده علت این امر را باید در مشکلات و مسائل اقتصادی خانوادهها ریشهیابی و جستوجو کرد؛ چرا که این مشکلات در نهایت منجر به حذف کالای سفر از سبد مصرف خانوادهها میشود.
وی با بیان اینکه هدف اغلب سفرهای نوروزی انجام دید و بازدیدهای خانوادگی است، اظهار کرد: زمانی که یک خانواده فرضاً از تهران در تعطیلات نوروز با هدف دیدار خانواده و اقوام خود به شهرستان میرود، نام سفر را به آن اطلاق و در آمار میزان سفرهای انجام شده اعلام میشود، در حالی که این امر از نظر علمی چندان دقیق و صحیح نیست.
این کارشناس گردشگری در عین حال تأکید کرد: اگرچه قطعاً میتوان نام این تحرک و جابجایی را سفر نهاد، ولی بدون تردید انتظاری که از گردشگری داریم که در نهایت منجر به گردش و خلق پول، تبادل فرهنگی و... است، به هیچ وجه در جریان این دست از سفرها محقق نمیشود.
نوری با بیان اینکه بر همین مبنا و با توجه به این توضیح، آمار و ارقام اعلامی توسط وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مبنی بر انجام 50 میلیون سفر در نوروز 1401 نیز چندان دقیق نیست، اذعان کرد: وزارت میراث فرهنگی در حقیقت مجموع میزان سفر ـ نفرها را در این آماردهی لحاظ میکند که همین موضوع نیز باعث افزایش آمار میشود.
وی در توضیح بیشتر این مطلب گفت: برای مثال اگر شخصی از تهران به اراک برود، این جابهجایی وی با توجه به گذر و عبور از دو استان قم و مرکزی از مبدأ تا مقصد به صورت جداگانه احتساب شده و در قالب انجام دو سفر در آمار گنجانده شده و گزارش میشود.
این کارشناس گردشگری ادامه داد: در حقیقت اگرچه این فرد در مسیر رفت و برگشت فقط یک نفر است که از چند استانهای مختلف عبور کرده ولی چندین بار در آمار میزان سفرها شمارش و لحاظ میشود.
نوری در قسمتی دیگر از صحبت های خود با توجه به نزدیک بودن ایام عید نوروز و سفرهای نوروزی، یادآور شد: ایام تعطیلات نوروز فرصت بسیار مناسب و بکری برای توجه به الزامات و نیازمندیهای حوزه سفر است؛ چراکه در این ایام تمامی مؤلفههای لازم برای افزایش میزان استقبال از سفرها نظیر تعطیلی مدارس، کسبوکارها، مطلوب بودن شرایط آب و هوایی و ... فراهم است و شاید به همین علت است که بنا بر یک رسم نانوشته دیرینه عمده سفرها و گردشگری داخلی در فصل بهار رقم میخورد و معمولاً در دیگر ایام سال اینحجم از سفرها را شاهد نیستیم.
وی با تأکید بر اینکه جوهره و وجه ممیز نوروز شکلگیری سفرها حول محور خانواده است، ابراز امیدواری کرد تا مردم بتوانند در سایه مدیریت صحیح، کارآماد و بهینه سفرهای نوروزی در ایام عید به صورت ایمن و در حجمی گسترده و وسیع به انجام سفر و گردشگری بپردازند.
نظر شما